חפש בבלוג זה

יום שלישי, 19 באוקטובר 2010

"קצר" 3 - על תשומת לב...

לכל התנהגות של אדם ישנה תכלית וישנה מטרה מסוימת אותה רוצים להשיג . הקושי מתחיל בכך שלא תמיד אנו יודעים מהי התכלית האמיתית לפעולה שבה נקטנו.
גם אצל ילד תופס כלל זה ופעמים רבות, כמו אצלנו הבוגרים, גם לילדים ישנם מניעים הנסתרים מעיניהם ומהבנתם.
אם אנו רוצים לעזור לילד לשנות את הדרך של הפעולה שלו, אנחנו קודם כל צריכים להבין מה הניע/מניע  את הילד לבחור בדרך הפעולה שבה בחר.
ילדים רבים מפגינים התנהגות כועסת, זעפנית, או איזשהו ביטוי "צורם" אחר כי יש להם מטרה נסתרת – המטרה היא לקבל את תשומת הלב של ההורה.
אני אישית, לא מאמינה בהגדרה של "תשומת לב שלילית" מאחר וזוהי הגדרת צורך מסויים לחיוב או לשלילה וצרכים אינם שליליים ואינם חיוביים. הם פשוט צרכים . כך גם תשומת לב. תשומת לב היא תשומת לב,- לא שלילית ולא חיובית.היא רק תשומת לב.
 ילדים רבים למדו כי על מנת לקבל את תשומת הלב מההורה, הם צריכים לנקוט בפעולה מסויימת שאותה הפנימו באירועים קודמים,  שהתנהגות מסויימת שלהם, מזכה אותם  בתשומת הלב המלאה של ההורה.
למשל – אם יושבים עם אחד הילדים, ( או עם כולם), כאשר ההורה עסוק בשלו..., (כותב, מנקה, מבשל, קורא עיתון ועוד..) והילד עסוק בשלו , ( קורא, משחק בלגו, מצייר..) בשלב מסויים, תוך כדי עשייה, הילד פתאום מתנהג כך
1. מתחיל לדפוק ולבעוט בכסא.
2. מפזר את כל הצעצועים
3. פונה אל ההורה בבקשה כי יעשה משהו עבורו...ועוד...
הוא מאותת על משהו שמתרחש אצלו.מאחר וילדים מתקשים להגדיר ולהסביר לעצמו ולהורה מה בדיוק קורה להם – הוא פותח "חזית" התנהגות אחרת
<span>טיפ </span>
1. אתם יכולים להבין, לגלות, ולזהות מהי סיבת ההתנהגות של הילד, ע"י בדיקת <span>התוצאות אותם הוא משיג בהתנהגות זו.</span>
2. תחושת השייכות של הילד לתא המשפחתי הינה צורך יסודי, הילד עסוק בלמצוא דרכים אשר יביאו אותו להרגיש שייך – ואין כל ספק כי תשומת הלב היא אחת מהדרכים בהם חווים שייכות – (מישהו מקשיב , או מישהו מתייחס..).
3. כל דרך שבה יבחר הורה להגיב תחזק את האופן בה יפעל הילד על מנת להשיג את תשומת הלב ותחושת השייכות.
4. לפיכך הפעולה אותה נוקט הילד היא הדרך בה הבין שבאמצעותה יוכל לקבל את תשומת הלב מכם.

<span>המלצה</span>
שימו לב בימים הקרובים, מה הילד מקבל או משיג כאשר הוא נוקט בדרך פעולה כלשהי..(הבינו כי נזיפה, כעס, הרמת קול, או הפעלת כוח – בשביל הילד זוהי תשומת לב לכל דבר ועניין!!!!)
כאשר תזהו את התוצאה תוכלו להבין  גם מהו המניע לפעולה שלו, מהו הצורך האמיתי והבסיסי, וכשתדעו זאת תוכלו להתמודד עם הבעיה ההתנהגותית באופן שונה, וכך גם להשיג תוצאות אחרות.

בהצלחה.

ורד בן צבי
ב"יס להורות מרחבים פתוחים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה