חפש בבלוג זה

יום שבת, 28 במאי 2011

על הדבש ועל העוקץ


משחר האנושות חיפשו האנשים אחר תשובה.תשובה לשאלה שהופיעה בדרכים שונות, ע"י אנשים שונים. שאלה שמהותה היתה בעצם, אולי, סוד הקיום האנושי.
משחר האנושות ניתנו תשובות לשאלה אותה נשאו בני האדם על שיפתותיהם. התשובה ניתנה ע"י אנשים שונים, במקומות שונים ברחבי העולם.
התשובה לשאלה היתה זהה בכל המקומות וע"י כל אותם אנשים שהיו אנשי דת, תורה, פילוסופים, הוגי דעות ואנשי יום-יום שניסו להסביר לאנשי העולם את תשובתם.
תשובה שהיתה כה פשוטה ויחד עם זה כה מורכבת לביצוע. והתשובה אמרה כי כל אשר מחפשים הם, נמצא בתוכם. כי על כל אחד להפנות מבטו פנימה ושם יוכל למצוא את התשובה/ התשובות לשאלות גדולות כקטנות.
ישנן דרכים רבות להגיע לתוצאה. ישנן דרכים רבות ומגוונות בהם כל אחד יכול לפסוע, לאמץ לעצמו, למקום אליו עליו לשאת את עיניו ולהגיע שמה.
השאלה הופיעה באופנים שונים : "מהי מהות הקיום" ?, " מהי המשמעות של החיים"?, "מי אני ומה אני, בקיום זה"?, " כיצד אוכל להגיע לשקט ולשלווה"?, " מה עלי לעשות"?, ", מהו הייעוד שלי"?, "כיצד אוכל להכניס שמחה לתוך חיי?", ועוד שאלות כהנה וכהנה שכולן סובבות סביב אותה שאלה.
לכל אדם יש את הדרך המתאימה לו להגיע למקום שחפצה נפשו, וכמו שאין אדם הדומה לרעהו באופן מוחלט, כך אין דרך, אשר מתאימה לכולם אלא קיימות דרכים שונות, זאת על מנת לייצר מענה רלוונטי לכל אדם באשר הוא, ובהתאמה.
החיפוש הבלתי נלאה אחר האושר הבלתי מושג, התמקד רובו ככולו , בעולם החיצון. בנישואין,... בקריירה...וככל שהשיגו יותר, גילו אותם פרטים כי האושר המשיך לחמוק כערפל  המתפוגג  בין אצבעותיהם.
לא התואר, לא המעמד, לא הכסף בחשבון הבנק, לא המכוניות והבגדים היפים אשר עטו לגופם – כל אלה לא הביאו למזור בנשמתם.
והסוד הידוע היה כי על מנת להשיג את אושרם היה עליהם, להתבונן לתוכם, וכי מעשה זה אינו קל.
כלל וכלל לא.
מעשה זה , דורש פעולה עמוקה, מתמשכת, וחוקרת. וכי לא מיד ימצאו את אשר חפצו, אלא ילכו בדרך עקלקלה ופתלתלה זו, למשך זמן.
כי אין זה דומה לרכישת דבר מה הבא מן החומר, אלא, דרוש לכך זמן, אורך רוח, משמעת והתמדה.
וכאשר סוף-סוף יגיעו לנחלה, ימצאו כי עליהם להמשיך ולתחזקה, עד אחרית ימיהם.
המונים רצו , רבים הגיעו, אך מעטים זכו להחזיק באשר מצאו, עד הגיע זמנם.
אין תימה עם כך, שאיבדו את אמונתם כי ביכולתם להגיע לחיים מספקים ומהנים. עד כדי כך שרבים מאמינים כי זוהי בדיחה גרועה, על חשבונם, שהופצה על ידי משיחי שקר.
ובאמת, היום שמתבוננים על העולם, הרווי בדם שנשפך במלחמות אינסופיות, באיבוד אמונתם של אנשים בטוב ליבו של האחר, בסיכסוכים יומיומיים קטנים, בסיכסוכים גדולים של מדינות המשפיע על חיי אזרחיהן, בעצב, בצער ובעגמת הנפש הקיימת בעולם, נדמה לעיתים, כי כל מה שנותר הוא להנהן בראש בספקנות רבה, ללגלג ולצחוק על אותם ספורים אשר מצאו תשובה ומנסים, בכל יום ויום מחדש, להנחילה לאחר.
כי באמונתם שלהם הם מחזיקים ובה אין מקום לתורות/ דרכים/ רעיונות כאלו, משום, שאלה מסיטים את תשומת הלב, למקום שהוא אינו מביא לתמורה מיידית חיצונית הנמדדת במשקל מטבעות הכסף, או בתכשיטי הזהב.
כי כל אלה מדידים המה, נגישים (כמובן לא לכל אחד) ומספקים מענה מוחשי שאפשר לראותו, למששו או להריחו.
וכל דבר שאינו כך הרי בטל הוא.
כמנטור יודעת אני מתוך עבודתי רבת השנים, כי אין אדם אשר מצא את אושרו ומילא את החלל אשר בליבו במטבעות רבות של זהב, בבית נאה וכלים נאים אשר כמצויין הם רק " מרחיבים דעתו של אדם" או שהגיע לאושר מכך שזכות קיומו מזוהה עם מה שיש לו או עם מי שהוא מתרועע. לא ולא.
כמנטור אני יודעת כי יש יכולת להפוך את הקערה על פיה ואכן להשיג את אותו דבר חמקמק שרבים חווים אותו מידי פעם (בעיקר בחופשות) איזהו שקט המשתרר בפנים ונותן מרגוע למוחנו השוצף גועש ולליבנו הדואב.
בין התפקידים החשובים של המנטור, הוא ללמד ולהרחיב את היריעה . לתוח צוהר. לתת יד ולהנחות, ללוות את החניך עד שהוא מצליח לאחוז בכנפה של החוויה אותה הוא מחפש, ולהחזיק בה ולא לתת לה להשמט.
אפשר לחיות שונה. אפשר לחזור ולגלות את ההתרגשות, השמחה, ההנאה שאינה מותנית בכל גורם חיצוני אלא באה מתוכנו. היא היא התחושה החמקמקה בה ניתן להציץ לעיתים כה רחוקות עד כי אנו מאמינים שהיא אשלייה.
כמנטור אני רואה זכות גדולה בכך שניתנה לי המתנה הזו, לעזור, לכוון, לתמוך, לעודד ולהעצים אנשים .

שלכם
ורד בן צבי



יום שישי, 27 במאי 2011

מתוך מנטורים בטכניון מהאתר של בוגרי הטכניון



ב"אודיסאה" של הומירוס מסופר על אודיסאוס, מלך איתאקה, שיצא למלחמת טרויה. הוא הפקיד את ממלכתו בידי ידידו, ששמו היה מנטור והוא גם מילא את תפקידו של אודיסאוס בחינוך בנו טלמכוס. הבסיס של מה שעשה בזמנו מנטור עם בנו של אודיסאוס נקרא לימים מנטורינג".
 
מה זה מנטורינג?
 
המילה מנטורינג (Mentoring) מגיעה מהשפה האנגלית ומוגדרת במילון על ידי הפירושים הבאים: חונכות, הכוונה, הדרכה וייעוץ.
 
מנטורינג זהי מסגרת מוגדרת של פגישות, לאורך תקופה, לאינטראקציה תהליכית בין מנטור (חונך) למנטי (חניך, אחד או יותר) שמטרתה הינה התפתחות אישית ומקצועית של המנטי. ההתפתחות מוגדרת על ידי שני הצדדים וצריך שיהיה לה ערך בעיני שני הצדדים.
 
מי צריך מנטורינג?
 
מנטורינג מתאים הן לאנשים פרטים, והן במסגרות עסקיות וארגוניות שונות הן בצורת עבודה של אחד על אחד והן בצורה של מנטורינג בצוותים או מנטורינג קבוצתי.
אנשים שמגיעים לתהליך מנטורינג הם אנשים שמעוניינים להגביר את רמת המודעות שלהם ולעשות מה שנדרש לעשות בכדי להפיק תוצאות טובות יותר בהתפתחותם האישית והמקצועית. החניך האידיאלי ("בר-מנטורינג") הוא אדם סקרן, אדם פתוח, אדם שצמא להתפתחות אישית, אדם שרעב להצלחה ומחויב לצמיחה וללמידה.
 
עקרונות תהליך המנטורינג:
 
1. עקרון התוכן- תהליך מנטורינג כולל אלמנט מאוד רחב של למידה, המנטור מקנה לחניך שלו ידע וכלים רבים ומסייע לו בפיתוח מיומנויות. זהו ידע שמעורר השראה ומניע לפעולה, ידע שמוביל להצלחה, ידע שמשחרר מחסומים ומאפשר צמיחה. זה נקרא התפתחות אישית וגדולתו של המנטור היא בכך שהוא שם את זה בתוך עקרונות פשוטים ומותאמים לסגנון הלמידה של החניך. בנוסף, במקרים מסוימים, מדובר גם בידע שממוקד בתחום ספציפי בו המתאמן מעוניין להתפתח.
2. עקרון התהליך- פעמים רבות יעניק מנטור תמיכה בהתלבטויות שונות והכוונה ממוקדת בתחום ספציפי בו הלקוח רוצה להשתפר. על המנטור ליצור תהליך המעודד התפתחות והשגת תוצאות רצויות בטווח הרחוק.
3. עקרון המודלינג- אם תיקחו בול עץ שרק החל לבעור ותניחו אותו ליד אחד שכבר בוער בעוצמה ולאחר זמן מה תפרידו ביניהם, בול העץ הראשון יבער כעת בעוצמה רבה יותר. מערכת היחסים שנוצרת בין מנטור לחניך שלו בעת תהליך מנטורינג, מאפשרת לחניך להידבק לאט לאט ב"אש" (המודעות והחוכמה) של המנטור. וזוהי למידה במיטבה!