חפש בבלוג זה

יום שלישי, 28 בדצמבר 2010


התחושות בגוף, הן הדרך על-פיה אנו מתרגמים/מפרשים את הסיטואציה/האירוע
ואת זה רכשנו בשנות הילדות המוקדמות.

1. הרגשה היא כל תחושה הקיימת בגוף, בין אם היא נעימה לבין אם היא אינה נעימה.
2. בגילאי הינקות והילדות המוקדמת, אין לילד יכולת הבנה קוגניטיבית. מאחר ואין לו בכליו הבנה זו, הוא בונה  את תפיסת העולם שלו על סמך התחושות שהוא חווה בגופו.
למשל – שהוא רעב, "הבטן מקרקרת", הוא חווה תחושה של אי נוחות בגוף. (זוכרים? גם היום כשאנו מבוגרים אנו יודעים לזהות שאנו רעבים על פי תחושה שעולה לנו בגוף) וכך הלאה.

מה זה אומר?
1.  הלכה למעשה, כל עוד לא התפתחה יכולת הדיבור והביטוי של הילד, הבאה בעקבות התפתחות ההבנה הקוגניטיבית – כל , אבל כל התנסויותיו מתורגמות למסקנות ולפרשנות, בנויות על תחושותיו הגופניות.
2. בשנות החיים המוקדמות זה הכוח השולט. בגילאים בוגרים יותר, מאחר ומתפתחת יכולת הביטוי והדיבור, הילד לומד מהי המילה המתארת ומגדירה את התחושה אותה הוא חווה באותו רגע.
למשל – רעב, כאב, כעס, עצב ועוד...

איך זה משפיע על ההתפתחות ?
1. ניתן להבין גם , כי בעצם כולנו כילדים חווינו את החוויה שחווה ילדנו – ואם תשימו לב, תוכלו להבחין בכך כי התחושות בגוף הן אלה הקובעות , גם בבגרותנו, את דרך התגובה שלנו.
דוגמא – לא ניתן לחוות כעס ובה בעת להגיב בטון רגוע ונינוח. כמו-כן, באותה נשימה, לא ניתן להגיב בצורה כעוסה כאשר רגועים ונינוחים.
2. הדגש כאן הוא על ההבנה כי ילדכם מרגע לידתו בונה את המערך הפנימי שלו : פרשנויות, מסקנות, השגות לפי מה שהוא מרגיש בגוף.
3. הלכה למעשה התחושות בגוף הן אלה המכתיבות לנו גם כבוגרים, את דרך התגובה וההתנהגות שלנו.
4. התפיסה שלנו כבוגרים כי הילד מבין, (כמו שאנחנו חושבים שהוא הבין) אינה לוקחת בחשבון את "ההבנה" הגופנית, ועוד אינה לוקחת בחשבון – את כוחה של "הבנה" זו.

מכאן ש....
מה שאתם יכולים להבין מכך הוא – זה מאוד, מאוד, מאוד, מאוד, חשוב לא מה אתם אומרים – אלא איך אתם אומרים.
מהו הטון או הדרך בה אתם פונים, מדברים או מתייחסים לילד שלכם – כי יש לכך משמעות עצומה שקל לפספס אותה.
אז... איך ניתן להתמודד עם זה? איך זה משפיע הלכה למעשה? מה מבין הילד באמת? איך זה ינתב את דרכו  והתנהגותו כבוגר? מהן הדרכים לפתרון ?

אני מקיימת הרצאות פתוחות לקהל   "הגיון ורגש ביחסי הורים ילדים" , שבה אני מעלה נקודות מרכזיות ועיקריות ביחסי הורים ילדים, מציעה דרכי הבנה שונות ונותנת כלים להתמודדות.
ההרצאה הקרובה שלי תהיה בנושא   " "תקשורת ישירה או עקיפה" עם ילדים.ההרצאה תדון על סוגי תקשורת שאנו מפרשים אותם בדרך מסויימת אבל..לא בהכרח מתקבלים כך על ידי הילדים .
ההרצאה תתקיים ביום ג' 4/1/2011 בשעה 20.30 ביקב אגמון – בצומת שער מנשה .(ליד קיבוץ מענית)
הרשמה להרצאה אינה מחייבת השתתפות בכל ההרצאות, אלא הינה להרצאה ספציפית שבה אתם מעוניינים.
הרשמו עכשיו!
להרשמה לאירוע וקבלת פרטים מפורטים הלינק

להתראות
ורד