חפש בבלוג זה

יום שישי, 28 בינואר 2011


למה זה קורה לי  ???

כאשר אומרים הישרדות, במרבית המקרים לרבים, ההקשר הוא כלכלי. לאחרים ההקשר הוא של חיים קשים.
האמת היא שאמרת הישרדות אמרת קושי. קושי כלכלי, קושי מקצועי, קושי במימוש עצמי, קושי ריגשי, קושי עם הילדים, קושי עם בן-בת הזוג ובכלל – קשה.הכל קשה, או הרוב קשה.
הפעם אתווה לכם תמונה כיצד הישרדות משפיעה בנגזרות השונות של החיים.
במישור האישי - הישרדות בבסיסה היא
הקושי לווסת את הרגשות באמצעות מענה רציונלי -
משמעותה של שורה זו היא, כי כאשר, לא מצליחים לשלוט או לווסת את הרגשות, נמצאים באי נוחות פנימית השוללת את יכולת המענה הרציונלי. דבר זה גורם לכך כי החלטות מתקבלות ללא מחשבה תחילה, על בסיס תגובה אימפולסיבית/ריגשית (הישרדות), והן עלולות להפר את איזון והיחסים עם עצמנו ועם האחר.

כאשר אנו מגיבים באימפולסיביות או מתוך לחץ מסויים , התגובות שלנו הן על בסיס הישרדותי (אוטומטיות) (תקיפה, בריחה ושיתוק.) במצב כזה יכולת החשיבה והריכוז פוחתים משמעותית ומתקיימת טלטלה ריגשית אשר היא היא זו המכתיבה את דרכי התגובה.
מבלי לדעת זאת נגורם נזק -  נזק לעצמנו, נזק לסביבה, ליחסים שונים בחיים, למקומות אליהם מגיעים....
ואז בא השלב הבא שממשיך את הכאוס והאי נוחות הבסיסית וזה "בדיקת התיפקוד " שעושים.

מהי בדיקת תפקוד?  כעס עצמי, כעס על הסביבה, שיפוטיות עצמית, חרטה, תסכול, ומבלי להבין זאת, כל אותם רגשות מחכניסים למצב של לחץ על סוגיו השונים, ושוב חוזרים לפורמט ההתנהגות והחשיבה ההישרדותיים.
וככה זה סובב שוב ושוב.

תוצאות התנהגותיות למשל :
מישהו אומר משהו – ומיד מגיבים.
קושי לחכות עד לסיום המשפט של הצד השני.
אומרים מהי דעתנו – לא תמיד בגלל שנשאלנו..
תוקפים בכל אותן מקומות שבהם מרגישים מותקפים, או במקומות בהם אתם חזקים יותר מהצד השני ויודעים  כי יוצאים עם היד עליונה. (מדובר למול מערכות יחסים עם אנשים, בהם אתם חווים, שאתם חזקים יותר מהם ולא יכולים להפגע – ילדים/ בני זוג/ כפיפים וכו')
נסוגים – נמצאים במצב של לא רואים ולא שומעים ולא מדברים – כאילו כלום לא קרה. זה רק היה נידמה... לרגע...


ועוד דרכים בהם זה מתבטא... וזהו רק חלק מהדרכים
אצל רבים זה מופיע בצורה של פספוס של החיים.
1.תחושה של יכולות שלא מצליחים לממש אותם.
יודעים מה צריך לעשות– אבל כשצריך לעשות לא מצליחים ועושים משהו שונה ממה שתוכנן. או  משהו שהיה בשליטה  ואחר כך זה ברח...איכשהו התפספס.
2.תחושות של כעס/ביקורת/עצב שיפוטיות – על עצמך
3.מערכות יחסים שונות איכשהו הופכים למשהו שלא צפו אותו, חוסר שביעות רצון.
4.שאלות כגון – "למה זה קורה לי?" , "איך לא שמתי לב?", "למה אני כזה?"....

כך שניתן להבין כי חיים בהישרדות, הם בעלי השפעה לא רק בהקשרים כלכליים ופיננסים , אלא הישרדות הם הפריזמה דרכה רואים וחווים את החיים ואם זוהי הפריזמה, אפשר להבין כי יש לכך השפעות והשלכות לגבי כל מה שבוחרים לראות ולעשות בחיים האישיים, המקצועיים, החברתיים , התעסוקתיים והמשפחתיים.

מערכת ההישרדות הינה הכרחית לקיום, היא מגנה  בעת סכנה. היא אמורה להגן עלינו ולשמור שלא ניפגע.
אבל, כאשר מערכת ההישרדות חורגת ומרחיבה את פעילותה גם לגזרות שאינן אמורות להיות תחת שמירתה, מתחוללת תפיסת מציאות ותגובה המושתתת על זיהוי של סכנה כאשר זו אינה קיימת, דהיינו הגנת יתר, המנעות, תחשות קשות, עייפות, משחבות טורדניות, קושי להתמיד, קושי להחליט ועוד...אופנים רבים המשפיעים על החיים.

החוויה האישית של הפרט היא חוויה מתמשכת, (של כל אותם דברים שצויינו למעלה) וישנו קושי רב להחלץ מהסחרור הפנימי התופס את המיקוד ואינו משאיר מקום רב לחשיבה מקדמת.

במרבית המקרים, אנשים החיים "בהשרדות" אינם יודעים כי זוהי הפריזמה של חייהם. הם סבורים כי זוהי הדרך היחידה שניתן לחיות בה, וקשה להם להבין ולתפוס את הרעיון כי קיימת אלטרנטיבה אחרת לחיים שלהם.
כאשר אני יושבת עם פרט הגיע אלי לתהליך של יציאה מהשרדות, אני שומעת שוב ושוב את אותה התגובה, לדברים שונים – " הרי כולם חושבים כך לא?...זה מה שכולם חושבים ...." ההנחה כי כולם חושבים ומגיבים באותו האופן היא הנחת מוצא בסיסית ולכן קיים קושי רב להתמודד עם סיטואציום בהן יש שוני בין המחשבה "שלי" לבין המחשבה של האחר. למען האמת רבים מסיקים כי ה"אחר" לא מבין/לא רואה/לא שומע אותם בגלל שהתגובה של "האחר" שונה.

בכתבות הבאות השעלה על נושא זה אתייחס למאפיינים של השרדות המשפיעים על הזוגיות, הורות, מימוש עצמי, קריירה ונושאים נוספים הקשורים למכלול החיים וליומיום.

ורד בן צבי