חפש בבלוג זה

יום שישי, 27 במאי 2011

מתוך מנטורים בטכניון מהאתר של בוגרי הטכניון



ב"אודיסאה" של הומירוס מסופר על אודיסאוס, מלך איתאקה, שיצא למלחמת טרויה. הוא הפקיד את ממלכתו בידי ידידו, ששמו היה מנטור והוא גם מילא את תפקידו של אודיסאוס בחינוך בנו טלמכוס. הבסיס של מה שעשה בזמנו מנטור עם בנו של אודיסאוס נקרא לימים מנטורינג".
 
מה זה מנטורינג?
 
המילה מנטורינג (Mentoring) מגיעה מהשפה האנגלית ומוגדרת במילון על ידי הפירושים הבאים: חונכות, הכוונה, הדרכה וייעוץ.
 
מנטורינג זהי מסגרת מוגדרת של פגישות, לאורך תקופה, לאינטראקציה תהליכית בין מנטור (חונך) למנטי (חניך, אחד או יותר) שמטרתה הינה התפתחות אישית ומקצועית של המנטי. ההתפתחות מוגדרת על ידי שני הצדדים וצריך שיהיה לה ערך בעיני שני הצדדים.
 
מי צריך מנטורינג?
 
מנטורינג מתאים הן לאנשים פרטים, והן במסגרות עסקיות וארגוניות שונות הן בצורת עבודה של אחד על אחד והן בצורה של מנטורינג בצוותים או מנטורינג קבוצתי.
אנשים שמגיעים לתהליך מנטורינג הם אנשים שמעוניינים להגביר את רמת המודעות שלהם ולעשות מה שנדרש לעשות בכדי להפיק תוצאות טובות יותר בהתפתחותם האישית והמקצועית. החניך האידיאלי ("בר-מנטורינג") הוא אדם סקרן, אדם פתוח, אדם שצמא להתפתחות אישית, אדם שרעב להצלחה ומחויב לצמיחה וללמידה.
 
עקרונות תהליך המנטורינג:
 
1. עקרון התוכן- תהליך מנטורינג כולל אלמנט מאוד רחב של למידה, המנטור מקנה לחניך שלו ידע וכלים רבים ומסייע לו בפיתוח מיומנויות. זהו ידע שמעורר השראה ומניע לפעולה, ידע שמוביל להצלחה, ידע שמשחרר מחסומים ומאפשר צמיחה. זה נקרא התפתחות אישית וגדולתו של המנטור היא בכך שהוא שם את זה בתוך עקרונות פשוטים ומותאמים לסגנון הלמידה של החניך. בנוסף, במקרים מסוימים, מדובר גם בידע שממוקד בתחום ספציפי בו המתאמן מעוניין להתפתח.
2. עקרון התהליך- פעמים רבות יעניק מנטור תמיכה בהתלבטויות שונות והכוונה ממוקדת בתחום ספציפי בו הלקוח רוצה להשתפר. על המנטור ליצור תהליך המעודד התפתחות והשגת תוצאות רצויות בטווח הרחוק.
3. עקרון המודלינג- אם תיקחו בול עץ שרק החל לבעור ותניחו אותו ליד אחד שכבר בוער בעוצמה ולאחר זמן מה תפרידו ביניהם, בול העץ הראשון יבער כעת בעוצמה רבה יותר. מערכת היחסים שנוצרת בין מנטור לחניך שלו בעת תהליך מנטורינג, מאפשרת לחניך להידבק לאט לאט ב"אש" (המודעות והחוכמה) של המנטור. וזוהי למידה במיטבה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה